Aprenem a participar | Marratxí.es

Aprenem a participar

“Aprenem a participar” és una proposta de treball del servei que l’Ajuntament de Marratxí vol oferir als nins i nines de tercer cicle de les escoles del municipi per tal d’afavorir la seva participació a l’àmbit públic. El Programa Educatiu que plantegem té una durada d’un curs escolar 2016-2017 i va dirigit a 16 línies o grups de 9 escoles de Marratxí.

La proposta educativa té la intenció d’oferir continguts pedagògics que contribueixin a que els nins i nines siguin coneixedors del rol que juga l’Ajuntament i els serveis municipals en el seu dia a dia quotidià. A més i sobretot, pretèn que aquesta informació serveixi per construir arguments crítics i constructius, amb coneixement de causa, que serveixin per construir la municipalitat conjuntament, a partir d’espais de participació, deliberació, consens i votacions on es practiqui la cultura democràtica i participativa.

Aprenem a participar marratxi

Així doncs i en el marc del projecte “Marratxí, amiga de la infància”, el compromís és el d’empoderar a la ciutadania ja des de ben joves, de manera que puguin esdevenir ciutadans/nes amb més informació i consciència sobre l’aspecte públic, i sobre els seus drets i responsabilitats així com amb més capacitat crítica, de corresponsabilitat, de proposició, de codecisió sobre els assumptes municipals. És especialment rellevant treballar aquests amb els nins i nines, oferint-los un espai d’intercanvi i debat en el qual es sentin escoltats i atesos, car la tendència és a que no se’ls tingui en compte en el dia a dia municipal. La seva aportació pot ser molt valuosa a l’hora de formular polítiques municipals que siguin més amables, acollidores i adequades a ells, a part de ser un projecte on es fa escola de la democràcia.

L’impuls de processos participatius amb infants i joves a l’administració local, permet fomentar una doble tasca:

- Una tasca educativa, aprenent a treballar amb valors, principis i regles de joc democràtics, com el consens, el diàleg, la deliberació, el respecte per l’altre, el bé comú, la consciència de col·lectivitat, de comunitat… S’aprèn doncs a practicar la democràcia.

- Una tasca transformadora, al crear espais on ells puguin aportar, opinar, construir o prioritzar propostes per a que la ciutat esdevingui més accessible i habitable per a tothom.

La participació dels infants i joves és un dels referents en el marc de les pedagogies actives. Aquestes han contribuit amb grans aportacions per la pràctica educativa que defensen la participació com a principi educatiu, com a dret reconegut, com a valor democràtic que cal defensar, com a eina pedagògica i transformadora i com a metodologia per a afavorir el creixement personal i la construcció d’una comunitat.

Aquest texte està disponible en: Español

Ús de Cookies

Aquest lloc web utilitza Cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, cliqueu l`enllaç per a més informació. ACEPTAR