L’Ajuntament de Marratxí, a través de l’àrea de Joventut, ha desenvolupat entre els mesos de febrer i abril d’enguany el projecte “Farmaciola Covid-19”, una activitat didàctica dirigida a alumnes de sisè de Primària i del primer i segon cicle de Secundària per transmetre els alumnes informació básica sobre el virus de la Covid-19 i com prevenir el seu contagi.

La ‘Farmaciola Covid’ és un maletí que conté material educatiu sobre el coronavirus i que pretén identificar el problema sanitari, explicar les mesures de prevenció i desmuntar mites sobre el virus. La iniciativa ha tengut molt bona acollida per part de tots els centres educatius de Marratxí. En total han participat 1.800 alumnes de deu col·legis públics i concertats del municipi, on s’han distribuït 96 farmacioles que inclouen una selecció de material informatiu, jocs interactius, vídeos i material de suport a la presentació, així com material de protecció de regal (1 mascareta per alumne).

Els objectius de l’activitat són donar informació sobre les principals mesures de prevenció sobre la Covid-19, facilitar al professorat el treball d’Educació per la Salut front al Covid-19. Tota la informació se basa en evidències científiques i ha estat supervisada per professionals del Centre de Salut Martí Serra i té un llenguatge clar que facilita la comprensió.

El director del CEIP Blanquerna, Joan Miquel Serra, ha donat la benvinguda a aquest projecte. “Agraïm aquesta iniciativa de l’Ajuntament perquè és una proposta que a més és lúdica i és molt interessant perquè als alumnes els motiva”.

Zoe Contreras, de 12 anys, alumna de sisè de Primària del CEIP Blanquerna ha explicat que la Farmaciola Covid l’ha semblat “molt interessant perquè es tracta d’informar a la gent perquè no façi coses irresponsables i així minimitzar els casos de Covid i reduir els contagis”. Clara Estelrich, de 12 anys, ha qualificat la iniciativa de “fantàstica”. “No m’ha avorrit ni un segon, molt divertit, hi ha via coses que ja sabia però m’ha vengut bé recordar-les”.

La regidora de Joventut de Marratxí, Irene García, ha explicat que l’objectiu d’aquesta iniciativa ha estat ”completar i reforçar, d’una manera atractiva, la formació dels joves marratxiners en referència a la Covid-19. El guiatge en les activitats l’han dut a terme els dinamitzadors de l’Àrea de Joventut i ha significat la primera aproximació al centres escolars des què es va iniciar la pandèmia. L’acollida rebuda per aquests ha estat molt bona i la valoració feta des de l’Àrea és positiva”.

Joc del contagi

La farmaciola conté l’anomenat Joc del contagi, un joc de cartes en el qual cada alumne rebrà una d’aquestes tres cartes: “infectat”, “protegit” i “desprotegit”. Cada alumne ha de “saludar-se” amb tres companys i anotar a un paper amb qui ha mantingut contacte. Un cop tothom té anotat el nom de 3 companys s’atura el joc i el professor intervé. A la pissarra s’anotarel nom de “l’infectat” i dels seus tres “contactes”. Si el contacte anava “protegit” no segueix la cadena de contagis. En cas contrari la persona “no protegida” passa a ser “infectat” i es repeteix el procés de rastreig de contactes. Es repeteix el procés fins que tota la classe està anotada a la pissarra i es quantifica el nombre total de “contagiats”.

Desmuntant Mites amb Kahoot

Kahoot és una eina que consisteix en un total de 15 preguntes, algunes d’elles es poden resoldre amb vertader o fals, les altres tenen quatre possibles respostes. El joc proposa dues dinàmiques per a desenvolupar amb els alumnes. Dinàmica I (concurs): cada alumne des del seu dispositiu mòbil podrà triar la resposta adequada i observar els resultats a posteriori. Dinàmica II (consens): la classe sencera discutirà quina resposta consideren que és la correcta i de forma concensuada s’escollirà aquella. Un cop resolt el dubte sobre la resposta correcta es pot crear un petit debat sobre si coneixien aquesta dada o si al contrari discrepen.